Forum

eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Snälla hjälp mig hitta dessa barnprogram!

Hej. I några år nu har jag till och från letat efter tre filmer/barnprogram jag såg när jag var liten. Jag har redan letat och frågat på alla andra ställen, så nu tänkte jag fråga här med. Allihopa utom de två sista sista är live-action, alltså inte tecknat eller animerat. Och de sista tecknade eller animerade.

Den första filmen, handlar om en liten kille och hans kompis, de brukar spela kula tillsammans om dagarna, inomhus, och är väldigt bra vänner. Men en dag, så måste kompisen operera bort den ena testiklen, förmodligen på grund av sjukdom. Efteråt, så vill den andra killen veta hur det blev, och efter att han har bytit bort sina två bästa spelkulor, visar kompisen. Det slutar med att man får se den andra killens ansiktsuttryck. Och mer än så minns jag tyvärr inte.

I den andra filmen, handlar det om en liten flicka som har fått blåssten eller liknande. Hon går upp mitt i natten för att kissa, men kan inte. Föräldrarna tar henne till sjukhus och hon blir bättre. Och, tyvärr, är det allt jag minns om den filmen.

I den tredje minns jag tyvärr ännu mindre. Det handlade om en kille, ca 7-12 år. Han var kär i en flicka, och ville berätta för henne genom att ge henne nåt alldeles särskilt på hennes födelsedag. När han inte kunde komma på något, gav han henne en puss, mitt under hennes kalas. Alla stannade bokstavligen upp, och han sa "Grattis på födelsedagen". Efter några sekunder, log hon, och festen fortsatte. Jag tror även att denna film kan ha varit dansk eller norsk, för de pratade inte svenska men det var likt.

Nummer fyra då, den handlar om en flicka, som antingen blev tagen av troll eller stötte på troll i skogen och bodde med dem ett kort tag. Trollens avsikter minns jag inte, men de var snälla och flickan var inte rädd. När de berättade att de inte kunde läsa, lärde hon dem att läsa. Flickan var ett småbarn, och såg lite ut som den lilla flickan från "Kattresan", finns på Youtube om ni inte har sett den tidigare. Och jag minns tydligt att det var industri-skorstenar längst bak i bakgrunden, bakom skogen där trollen bodde.

Och så slutligen, nummer fem, Det handlar om en drake som antingen bodde hos två barn, eller var vän med barnen och hade kommit på besök. Hur eller hur, draken var sjuk så barnen botade den. Könet på draken vet jag inte, men den hade någorlunda hög röst så jag tror det var en hona. Den var lila, med ljusgul mage och den gick på två benen. Ungefär som den röda draken Sprak från "Riddare Micke", finns också på Youtube för er som inte känner till Riddare. Micke. Och så barnen, ganska säker på att det var en pojke och en flicka. De minns jag inte lika mycket om, bortsett från att de krympte sig (kanske med magi, vore inte helt osannolikt med tanke på att drakar är magiska väsen), fick en karta på draken, som visade draken i profil och visade vart de skulle gå. Inuti draken, åkte de genom drakens mage, som om det var en rutschkana, och hamnade nästan i drakens magsyra, men klarade sig. Draken själv, kunde givetvis känna dem där inne och sa "Ta det lungt. Min mage är ingen berg-och-dalbana." När barnen sen hittade viruset/bakterien, minns jag inte hur de besegrade det, men jag tror att de knuffade ner den i drakens magsyra. Mer än så minns jag tyvärr inte.

Om nån vet nåt, snälla säg till! Tusen tack!